Istennek tetsző emberről ezt olvashatjuk:
"Az Égi Atyánk törvényében leli gyönyörűségét, és törvényét olvassa halk hangon éjjel nappal. Olyan lesz mint a folyó vizek mellé ültetett fa, amely megtermi gyümölcsét a maga idején, nem hervad el lombja, és minden tettét siker koronázza."
Biblia, Ó szövetség 1.Zsoltárok 2-3.vers
![]()
Mária Magdolna...
Jeruzsálemtől nem messze, délkeleti irányban fekszik Betánia, ahol Jézus gyakran megszállt, mert itt lakott kedves barátja, Lázár, valamint két nőtestvére, Mária és Márta. Ahogy az északi országrészben Kapernaum, a déliben Betánia szolgált fő tartózkodási helyéül, ahonnan kiindulva tanítványaival együtt bejárta a vidéket. Ha Jeruzsálemben tanított, hol az Olajfák hegyén, hol Betániában töltötte az éjszakát.
Hogyan is lett Betánia Jézus működésének ilyen központjává? - csak találgatni tudjuk. (Mert Kapernaum esetében kézenfekvő megoldást kínál, hogy Péter és András tanítványainak ott volt nagy házuk, ahol Jézust tizenkettedmagával elszállásolhatták.) Egyik feltételezés szerint talán maga a betániai családtól térben és lélekben legmesszebb szakadt Mária volt az, aki bátyjához irányította. Jézus tevékenységének fő területe Galilea egyszerű vidékén volt - három és fél évnyi szolgálatából legalább két évet itt töltött -, Magdalában, ahonnan Mária másik nevét nyerte, itt találkozhattak. A betániai Mária azért került Magdalába, hogy a Genezáret-tó idegenektől is forgalmas vidékén űzze romlott életmódjaként a prostitúciót. Később, miután vissza-visszaesésében Jézus „hétszer űzte ki belőle az ördögöt" (Lk 8:4), megtérve és Üdvözítőjének hálát adva a betániai vacsorán, külső élete tekintetében is szülőhelyére tért vissza. Ő az a Mária, aki Mártával szemben „a jobb részt választotta, mely el nem vétetik tőle": Jézus odaadó tanítványa lett (Lk 10:42).

A feltámadás hajnalán is őt találjuk ott elsőként Jézus sírjánál, ő szalad a tanítványokhoz, őneki jelenik meg először Jézus. (Szemben II. János Pál pápa kinyilatkoztatásával, aki szerint nem Mária Magdolnának, hanem a Madonnának, édesanyjának kellett először megjelennie.)
N. Virók Csilla kecskeméti festőművész Érted is meghalt című olajfestménye (2006) jelenetezésében, színeiben, jelképes utalásaiban is méltó alkotással adózott e kapcsolat történetének. A kép bal oldalán, kiemelkedve, mintegy előtérbe lépve áll Mária Magdolna, alig félalakban. Arcán a régiből kiemelkedő, új élet vonásai látszanak. Szemében a fölismerés: Jézus azért jött, hogy élete odaáldozásával új életet nyerhessünk. Ez az új élet nem csupán emberségét adja vissza neki - bár ez a legfőbb -, hanem nőiségét is. „A test nem a paráznaságnak rendeltetett" - mintha Pál szavai csendülnének föl a korinthusi volt prostituáltaknak (is) címzett leveléből (I. Kor 6:13). A belülről kiinduló és a szemtükrön megjelenő ragyogást az élénk sárga és vörös vonalak hullámzása, játékossága, ugyanakkor erőteljessége és az új élet ígéreteiként kapcsolják hozzá. Ha Isten eddig így szeretett - most végre látod is -, ezután nem kevésbé fogja kegyelmét rád árasztani.
Halált láthatunk a jobb oldalon, Jézus háttérbe szorított, szoborszerűen tömbszerű ábrázolásán - hogy a kegyelemmel a legkevésbé se éljünk vissza. „Nem volt ábrázata kívánatos" - hangzott el felőle Ésaiás 53. fejezetének messiási próféciája. Jézus a háttérben. Hogy az egykor elveszett megtaláltassék, az elhalt feltámadjon. Isten „visszaadja az embernek az ő igazságát" (Jób 33:26). A két fejet összekötő, szárnyas vonalak a Lélekkel folytatott élet jelképeként boltosulnak a hitben találkozók fölé.
Amikor a világ a Da Vinci-kód és a Júdás evangéliuma Mária Magdolnát Jézussal tisztességtelenül és ízléstelenül „összeboronáló" olvasmányait falta, egy magyar művész a maga fölismerését ezzel a képpel tolmácsolta. - Moiret Ödön közel száz évvel ezelőtti majolika szobrán egyszerre próbálja kifejezni a régi élet levetésének és az új felöltésének csodáját.

![]()